کتاب اندیشه من | علی صفایی حائری

کتاب اندیشه من

نویسنده: علی صفایی حائری
ناشر: لیلة القدر , ذکرا
تعداد صفحه: 86
خرید کتاب

طرح مذهب اصیل

در این کتاب با بررسی نتایج مذهب برای جامعه دینی در صد سال اخیر، این پرسش مطرح می‌شود که آیا به‌راستی دین و مذهب پاسخگوی نیازهای بشر امروز در قانون‌گذاری و رهبری جامعه انسانی هست؟
در این نوشتار، با معیاری یکسان، مکاتب بشری و مذهب اسلام بررسی و نشان داده شده که چگونه در آزمون یکسان، مذهب بر مکاتب بشری برتری کامل دارد.
پس از مقایسه اجمالی حرکت اجتماعی پیامبر اسلام و حرکت ما در صد سال اخیر، این سؤالات طرح می‌شود:
آیا مذهب اصالت دارد یا برآمده از عوامل اقتصادی و سیاسی و… است؟
اصلاً چه نیازی به مذهب هست؟ آیا مذهب عامل انحطاط است؟

و نهایتاً طرح کلی اسلام برای انسان و جامعه چیست؟
به این پرسش‌ها در کتاب اندیشه من پاسخ داده شده است.


توضیحات بیشتر راجع به کتاب

نویسنده، با اشاره به اینکه برای تشکیل «حکومت اسلامی»، هدف، نقشه و وسیله‌ی رسیدن به هدف را باید از وحی گرفت و با بیان اینکه لازمه دستیابی به «جامعه و حکومت اسلامی» سازندگی و تربیت نیرو است و با توجه به اینکه سازندگی و تربیت نیرو (نقشه و راه رسیدن به هدف) را هم باید از وحی گرفت، مبحث «روش تربیتی اسلام» را مطرح می‌کند.

در قسمت «روش تربیتی اسلام»، با اشاره به نیازهای انسان و شیوه‌ی تأمین این نیازها، و بیان اینکه بهزیستی و زندگی خوبِ انسان به قانون و رهبری نیازمند است و بهزیستی در جامعه‌ی انسانی به قانون و حکومت احتیاج دارد، مطرح می‌کند که بهزیستی در جامعه انسانی با غرائز و علم و تکنیک به دست نمی‌آید و فکر و سنجش هم در رابطه انسان با خودش، هستی و زندگی‌اش محدودیت دارد؛ از اینرو «مذهب» را مطرح می‌کند. مذهب هم هنگامی که از سنجش و انتخاب و تفکر و تعقل جدا شود، سنگ راه گردیده؛ به همین خاطر باید با مذهب اصیل حرکت کرد که از توحید برخوردار است و این توحید جبهه دارد و این توحید درگیری با نفس و طاغوت دارد. به همین خاطر به سوالاتی که در مورد مذهب اصیل است پرداخته و در انتها با توجه به اینکه دین چه دارد؟ و با چه برنامه‌ای همراه است؟ به «طرح کلی اسلام» می‌پردازند.

بیشتر کمتر