ویدئوی جلسه رونمایی از کتاب «علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها»


ویدئوی مرتبط

گزیده جلسه رونمایی از کتاب «علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها»

جلسه‌ی رونمایی از کتاب «علامه محمدتقی جعفری؛ سرگذشت و ایام، آراء و اندیشه‌ها» در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.

در این جلسه نویسنده‌ی کتاب، علی جعفری (فرزند علامه جعفری)، به همراه مهمانان برنامه به صحبت راجع به کتاب و همینطور شخصیت و اندیشه‌های علامه محمدتقی جعفری پرداختند.

در ابتدا سید مجتبی حسینی، شاگرد علامه و نویسنده کتاب‌های متعدد در حوزه دین‌پژوهی، به صحبت پرداختند و به ۲ ویژگی بارز مرحوم علامه اشاره کردند؛ یکی «هنر خوب گوش دادن» و دیگری «دارای تمام خصوصیات فردی، علمی و اجتماعی یک مسلمان بودن».

در این جلسه سخنران‌ها نکات اندکی را ناظر به کتاب بیان کردند، که از جمله‌ی آن‌ها نکته‌ی آقای حسینی است:

سپس آقای مهدی گلشنی نکات مختلفی راجع به علامه بیان کردند. از جمله‌ی این نکات می‌توان به پیشگامی علامه در وحدت میان حوزه و دانشگاه اشاره کرد که پیش از انقلاب و با جلسات منظم با دانشجویان و همینطور اساتید دانشگاه (مانند پروفسور حسابی و دکتر فضل‌الله رضا) آغاز شده بود.

سپس محمدرضا اسدی، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، به صحبت پرداختند. از نکات جالب سخنان ایشان می‌توان به بیان تفاوت مرحوم علامه جعفری با سایر فیلسوفان اشاره کرد: «در سنت فلسفی اسلامی از زمان ابن سینا تا اندیشمندان معاصر که بر پایه “موجود به ماهو موجود” شکل گرفته‌ که خود برگرفته از فلسفه یونان و ارسطو بود و با وجود نقدهایی که ابن سینا به این تفکر فلسفی داشت، اما خود هم بر همان محور حرکت کرد و فلسفه اسلامی هم تا به امروز بر این محور استوار است، اما علامه جعفری این دیدگاه فلسفی را قبول نداشت و شناخت “من” و “انسان” را محور تفکر فلسفی خود قرار داد و از این نظر، من فلسفه اسلامی را به قبل و بعد از علامه جعفری تقسیم می‌کنم.»