سخنرانی تقابل انقلاب ایران با بلوک شرق و غرب

سخنران: شهید بهشتی

سخنرانی

تقابل انقلاب ایران با بلوک شرق و غرب

یکی از روزهای با عظمت در شریعت اسلام، روز دهم ماه ذی الحجة هست که به تشریع خداوند روز عید قربان قرار داده شده است و اعمال و عبادات خاصی در آن روز هم برای حجاج بیت الله الحرام و هم برای غیر حجاج تشریع شده است. یکی از مسائل و جنبه‌های مهم در این روز تعلیمات آن است و در بین این تعلیمات یکی از مسائلی که در عید قربان به آن توجه شده است، تعلیم مبارزه با استکبار می‌باشد.

شهید بهشتی با نگاه دقیق و علمی در یک سخنرانی که حدود دو سال بعد از انقلاب و بعد از حمله رژیم بعث به ایران ایراد شده است، مسئله عید قربان را از جنبه مسائل انقلاب ایران مطرح کرده است و در دل تعلیمات این عید به تبیین ریشه‌های مبارزه اسلام و استکبار پرداخته است.

شهید بهشتی در این سخنرانی ابتدا با بیان تعابیری، حقیقت عید قربان را تبیین کردند و سپس تاکید کردند که روح عید قربان در مردم ایران در زمان انقلاب و دفاع مقدس تجلی پیدا کرده است.

در ادامه سخنرانی ایشان ریشه‌ها و علل حمله و توطئه مستکبرین علیه ایران را بیان کردند و تقابل ایران با شرق و غرب را در ضمن همین مطالب توضیح دادند و همچنین ایشان در میان این مباحث به قضیه کردستان هم اشاره کردند و توضیحاتی در این باره دادند.

شهید بهشتی رحمه الله در ادامه سخنرانی‌شان یک نکته بسیار مهم و کلیدی در اندیشه انقلاب را توضیح داده‌اند و آن اندیشه استقلال در نظام فکری انقلابی است. ایشان برای بیان و توضیحات بیشتر در این زمینه وابستگی (نقطه مقابل استقلال) را به سه قسمت تقسیم بندی کردند:

  • وابستگی نظامی
  • وابستگی سیاسی
  • وابستگی اقتصادی

ایشان در ادامه خطر انقلاب ایران برای بلوک شرق و غرب را در قالب بیداری استقلال طلبان و مستضعفین توضیح دادند. و بیان کردند که برای پیروزی در راه رسیدن به ارزش‌های دینی و انسانی مانند عدالت، استقلال و آزادی باید استقامت کرد و باید مبارزه کرد. و یک استراتژی مهم در اندیشه جهادی مسلمانان را بیان کردند.

و در نهایت بیان کردند که همه‌ی این مبارزات و استقامت‌ها در راه خداوند همان روح عید قربان است که در جان مردم ایران دمیده شده است.