داستان وریا
داستان

وریا

نویسنده: زهرا محمدی
ناشر: آرما
تعداد صفحات: 147

«وریا» رمانی اجتماعی – مذهبی درباره حجاب است.

شخصیت اصلی داستان، دختری دبیرستانی و غیر معتقد به حجابی است که به واسطه پروژه تحقیقاتی مدرسه در خلال روزمرگی‌هایش توجه بیشتری به حجاب و فلسفه آن از دید اطرافیانش می‌کند و سعی دارد تا دلایل مثبت و منفی مختلفی را برای حجاب پیدا کند.


تحلیل داستان

قوت‌ها و فرصت‌ها

  • پرداختن به مقوله حجاب
  • پاسخ‌گویی به شبهات
  • تبیین ضرورت حجاب از یک زاویه نو

موضوع

اجتماعی – فرهنگی

مخاطب

متوسطه اول – دخترانه

اهداف

  • آزادمنش و انتخابگر
  • اهتمام به واجب و حرام
  • باور به ارزش‌های اجتماعی

راهنما

برخلاف سایر کتاب‌هایی که سعی دارند فلسفه حجاب را در قالب داستان و رمان تبیین کنند، این کتاب بسیار ظریف و زیبا جلو می‌رود و دلایل قشنگ و منطقی‌ای را برای حجاب پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

خاکستری بودن فضای خانوادگی دختر داستان، به این شکل که مادری کاملاً با اعتقاد و پدری بی اعتقاد دارد، داستان را از شکل کلیشه‌ای تحول ناگهانی درآورده و کلا در داستان از کلیشه‌های همیشگی مباحث حجاب خبری نیست!

دلایلی که برای حجاب عنوان می‌شود به قدری زیبا و دلنشینه که خواندن کتاب حتی برای افراد باحجاب هم لذت‌بخش و تازه خواهد بود. ضمن اینکه بیان دلایل حجاب در مسیر داستان اصلا خسته‌کننده و طولانی نیست و به جنبه داستانی کتاب ضربه وارد نکرده است.

برش طلایی

«اوه دیگه تا این حد هم مسئله را پلیسی جنایی نکن، لطفا. مگر خودت ادعا نداری که هیچ چیز را بدون دلیل قبول نمی‌کنی؟! خب این هم یک مسأله است که باید دلیلش را پیدا کنی. مگر غیر از این است؟ ته ماجرا هیچی که نصیبت نشود، حداقل به این نتیجه می‌رسی که واقعا حجاب را دوست نداری. پس می‌روی و زل می‌زنی توی چشم‌هایشان و می‌گویی: “من-حجاب-را-قبول-ندارم” نمی‌کشنت که. می‌کشنت؟»