داستان رویای نیمه‌ شب
داستان

رویای نیمه‌ شب

نویسنده: مظفر سالاری
ناشر: کتابستان
تعداد صفحات: 280

کتاب رویای نیمه شب داستان مظلومیت شیعه را در زمان حکومت ظالمانی روایت می‌کند که حق شیعیان را پایمان کرده‌اند.

اما ظرافت این کتاب در روایت داستان عاشقانه‌ای است میان دختر شیعه پاک‌دامن و پسر اهل سنت. روایت دلدادگی هاشم به ریحانه در داستان زمانی شروع می‌شود که هاشم بعد از چندین سال که از کودکی، ریحانه را ندیده بود او را در طلافروشی پدربزرگ خود می‌بیند.

پدر ریحانه شیعه است و پدر هاشم یک سنی افراطی…


تحلیل داستان

قوت‌ها و فرصت‌ها

  • شیوایی قلم
  • پرداختن به مقوله مهدویت

ضعف‌ها و تهدیدها

  • غلظت بالای مضامین عاشقانه

موضوع

اهل بیت

اهداف

  • ایمان به خدا و اولیای الهی
  • توجه به مهدویت

مخاطب

متوسطه اول – دخترانه

راهنما

کتاب رویای نیمه شب برای علاقه‌مند کردن دانش آموزان و شروع یک گفتگو در مورد مسائل مذهبی و دینی بسیار مناسب است. البته ماجرای عاشقانه داستان دستاویز خوبی برای آن دسته از نوجوانانی است که رمان‌های عاشقانه دوست دارند و مطالعه می‌کنند. بصورت کلی کتاب مناسب دانش آموزان پایه نهم است. روایت عاطفی کتاب به شما کمک می‌کند تا مخاطب با موضوع مهدویت و حقانیت مذهب شیعه با لحنی شیواتر آشنا شود.

برش طلایی

«مادر ریحانه به گوشواره‌ای اشاره کرد.

– آمده‌ایم گوشواره‌ای برای ریحانه بگیریم. البته او با قناعت آشناست و برای زینت‌آلات له‌له نمی‌زند، اما ما هم وظیفه‌ای داریم.

آن جفت گوشواره ارزان را بیرون آوردم و روی مخملی صورتی که حاشیه‌ای گل دوزی شده داشت، گذاشتم. حال خودم را نفهمیدم. گیج شده بودم. باور نمی‌کردم که پس از سال ها باز ریحانه را می‌بینم. می‌خواستم رفتاری پسندیده و متین داشته باشم؛ اما نمی‌توانستم. نگاهم این طرف و آن طرف می‌پرید. می‌ترسیدم ریحانه و پدربزرگ متوجه رفتارم شده باشند. مادر ریحانه گوشواره‌ها را برداشت تا به دخترش نشان دهد. خاطره‌های کودکی به ذهنم هجوم آورده بود.

روزگاری با ریحانه هم‌بازی بودم و حالا پسندیده نبود که حتی نگاهش کنم. دیگر آن کودکان دیروز نبودیم. گذشت زمان با آنچه در چنته داشت، بین ما دیواری نامرئی کشیده بود.»