0
صفحه اختصاصی

شهید بهشتی

زندگینامه

شهید دکتر بهشتی در سال ۱۳۰۷ به دنیا آمد. در نوجوانی تحصیلات علوم دینی را آغاز کرد و همزمان با آن تحصیلات دانشگاهی را هم ادامه داد و در رشته فلسفه دکترا گرفت. وی در سال ۱۳۴۳ به آلمان مهاجرت کرد  و در شکل‌گیری مرکز اسلامی هامبورگ و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا ایفای نقش کرد. سپس به ایران بازگشت و فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و علمی خود را دنبال کرد.

ایشان از نزدیکان امام خمینی و از تاثیرگذارترین افراد در سال‌های اول انقلاب اسلامی به حساب می‌آید. تأسيس حزب جمهوري اسلامی و پذیرش دبيرکلي اين حزب، تدوين قانون اساسي و همزمان نايب رئيسی مجلس خبرگان از عمده‌ترین مسئولیت‌های مهم آیت‌الله بهشتی در ماه‌های اول پیروزی انقلاب است. تلاش و کوشش و از خودگذشتگی این شهید از او چهره‌ای برجسته ساخت تا اینکه از سوی امام خمینی به رياست ديوان عالي کشور انتخاب گردید. وی سرانجام در هفتم‌ تير 1360، در محل دفتر حزب جمهوري اسلامي بر اثر بمب‌گذاري منافقين کوردل به همراه عده‌اي از ياران و همفکرانش به شهادت رسيد.

مطالعه زندگینامه کامل

«من محمد حسینی بهشتی هستم که گاه به اشتباه محمد‌حسین بهشتی می‌نویسند. نام اولم محمد و نام خانوادگی من ترکیبی است از حسینی و بهشتی» (برشی از گفتگوی دکتر بهشتی با ماهنامه شاهد، سال ۱۳۶۰)

تولد و خانواده

سیّد محمد در دوم آبان ۱۳۰۷ در شهر اصفهان در محله‌ی لُنبان متولد شد.

خانواده‌ی محمد، خانواده‌ی روحانی بود، چه در شاخه پدری و چه در شاخه مادری. پدرش، حجت‌الاسلام سيد فضل‌الله حسيني بهشتي، مردی روحانی و از مدرسین حوزه علمیه اصفهان بود. مادرش، معصومه خانم، فرزند آیت‌الله العظمي ميرمحمدصادق خاتون‌آبادي بود؛ مادر محمد حافظ قرآن بود و دروس اصلی فقه را نزد پدرش خواهده بود.

محمد در یک خانواده‌ی ۳ نفره بزرگ شده است و ۲ خواهر دارد.

منزل پدری شهید بهشتی

شروع تحصیل

آقای بهشتی تحصیلات خود را در یک مکتب‌خانه و در سن ۴ سالگی آغاز کرد. وی توانست خیلی سریع خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را یاد بگیرد.

وی دوره تحصيلات رسمی خود را در زادگاهش آغاز کرد؛ در امتحان ورودی دبستان در کلاس ششم پذیرفته شد ولی به این علت که سن کمی داشت در کلاس چهارم نشست. بعد از پایان دبستان وارد دبیرستان شد اما بدلیل علاقه زیادی که به یادگیری علوم دینی پیدا کرده بود، دبیرستان را در سال سوم نیمه‌کاره رها کرد.

شهید بهشتی در دبیرستان سعدی اصفهان

یادگیری زبان

دکتر بهشتی درباره یادگیری زبان می‌گوید:

«در دبیرستان در سال اول و دوم دبیرستان زبان خارجی ما فرانسه بود و در آن دو سال، فرانسه خوانده بودم ولی در محیط اجتماعی آن روز آموزش زبان انگلیسی بیشتر بود و در سال آخر که در اصفهان بودم تصمیم گرفتم یک دوره‌ی زبان انگلیسی یاد بگیرم. یک دوره‌ی کامل ریدر (reader) خواندم، و نزد یکی از آشنایانمان که زبان انگلیسی می‌دانست، با انگلیسی آشنا شدم.»

«طبعاً من به زبان عربی آشنایی دارم، صحبت می‌کنم و می‌نویسم. به زبان انگلیسی هم آشنایی دارم، صحبت می‌کنم و در مصاحبه‌ها و موارد دیگر معمولا به مترجم نیاز ندارم. زبان آلمانی را هم در سال‌های اقامت در آلمان یاد گرفتم و از منابع علمی آلمانی مخصوصا در زمینه اقتصاد و فلسفه استفاده شایان می‌کنم…»

همچنین رهبر انقلاب از شهید بهشتی نقل می‌کنند که طلبه باید حداقل یک زبان خارجی بلد باشد.

حضور در دبیرستان حکیم نظامی قم به عنوان دبیر انگلیسی

آغاز طلبگی

سیّد محمد نوجوان انگیزه‌های زیادی برای طلبه شدن داشت. همان طور که اشاره شد وی در یک خانواده روحانی بدنیا آمده بود؛ همچنین به گفته خودش اتفاقات شهریور ۱۳۲۰ علاقه و شوری در نوجوانان برای یادگیری معارف اسلامی بوجود آورده بود؛ به علاوه اینکه دبیرستانی که در آن درس می‌خواند در منطقه‌ای بود که مدارس بزرگ طلاب در آن قرار داشت و همین باعث آشنایی و هم‌صحبتی سیّد نوجوان با طلاب آنجا شده بود.

ایشان در ۱۴ سالگی تحصيل در دبیرستان را نیمه‌کاره رها کرد و تحصيلات حوزوي خود را در مدرسه صدر، واقع در بازار اصفهان، آغاز کرد. سیّد پس از ۴ سال تحصیل در حوزه اصفهان و مطالعه ادبيات عرب،‌ فقه و اصول، منطق و دروس ابتدايي فلسفه، برای ادامه تحصیل راهی شهر قم شد.

شهید بهشتی به همراه پدر (ردیف پایین، از چپ نفر ۱ و ۳)

شروع تحصیل در قم

سید محمد در 17 سالگی (1325) به قم مهاجرت کرد.

وی تحصیل خود را در مدرسه حجتیه، که بتازگی توسط آیت‌الله حجت کوه کمری تاسیس شده بود، آغاز کرد. ابتدا به مدت شش ماه دروسی که در اصفهان خوانده بود را تکمیل کرد. سپس در درس خارج فقه اساتیدی مانند آیت‌الله داماد، آیت‌الله خميني، آیت‌الله حجت کوه‌کمره‌ای، آیت‌الله بروجردي و آیت‌الله سیدمحمدتقی خوانساری شرکت کرد.

سیدِ جوان بیشتر وقت خود را صرف فقه و اصول و مطالعات گوناگون می‌کرد. وی بدلیل کم بودن استاد فلسفه، زیاد به این رشته نمی‌پرداخت (لازم به ذکر است که آقای بهشتی و علامه طباطبایی در یک سال وارد حوزه علمه قم شدند و در آن سال هنوز علامه کوشش‌های فلسفی خود را در قم آغاز نکرده بود)

 

زندگینامه شهید بهشتی به مرور تکمیل خواهد شد. در ادامه از تحصیل در دانشگاه تهران، شاگردی علامه طباطبایی، حضور در نهضت ملی نفت، مهاجرت به آلمان و … خواهیم گفت.

حدیث مستور

[ توضیحات و ثبت‌نام طرح مطالعاتی آثار شهید بهشتی ]

در این طرح به بررسی و بازخوانی «اندیشه و شخصیت آیت‌الله دکتر بهشتی» به عنوان یکی از متفکرین و تئوریسین‌های انقلاب و جمهوری اسلامی خواهیم پرداخت.

همچنین در این طرح سعی داریم ضمن کمک به تشکیل هسته‌های اندیشه‌پایه در هر شهر و شبکه‌سازی این گروه‌ها، امتدادهای عملی و اجتماعی این اندیشه تبیین و زمینه‌های رشد و فعال شدن ایشان نیز فراهم شود.

طرح «حدیث مستور» محدود به مطالعه آثار مکتوب شهید نخواهد بود. تیم گرافکر یک طرح جامع مطالعاتی-تشکیلاتی طراحی کرده که در ادامه با جنبه‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

چرا بهشتی بخوانیم؟

انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی اتفاق افتاد. حالا، زمان آن بود که برای عملیاتی شدن اهداف انقلاب، ساختاری ایجاد شود. دو مولفه‌ی «اسلامیت» و «جمهوریت» خواسته مردم و امام بود. جزئی‌سازی و صورت‌بندی این ساختار، با معماری و مدیریت شهید بهشتی به پیش رفت. و تا سال‌ها بر همان اسلوب حرکت شد و کلیاتی از آن در سال 1368 تغییر یافت.

بررسی این راه طی شده و فراز و فرودهای آن، ضرورتی انکار نشدنی برای ادامه‌ی مسیر است. آیا مسائل امروز ما و پیشرفت‌ها یا پسرفت‌ها و نواقص ما ریشه‌ای در آن ساختارها دارد؟ آیا به گونه‌ی دیگری میشد صورت‌بندی کرد که دچار مسائل امروز نشویم؟ یا اینکه معماری درست بوده و در اجرا به خطا رفته‌ایم و خلاف اهداف و معماری ابتدایی گام برداشته‌ایم؟! آیا میتوان مسائل امروزمان را از دیروزمان منقطع ببینیم؟! و بسیار آیاهای دیگر!

از همین رو فهم نوع نگاه و اندیشه شهید بهشتی که در تدوین و تثبیت این ساختار تاثیر محوری داشته است، ضروری می‌نماید.

به هر صورت فهم و نقد «راه طی شده»ی ما، مهمترین گام در خصوص طی کردن «راهِ پیش روی» ماست.

محور فعالیت‌های طرح حدیث مستور

اصلِ دوره مطالعه و مباحثه‌ی کتابهاست و اگر مخاطبی در همین حد با ما همراه شود کفایت میکند. ولی ما مولفه‌های دیگری که در نظر گرفته‌ایم که میتواند موجب ارتقا در عرصه‌ی محتوایی، تولید محصول و توسعه‌ی فردی و تیمی همراهان شود.

راهبری محتوایی

  • مطالعه
    با شعار «کمِ مستمر بهتر از زیادِ ملال‌آور» مخاطبان به صورت روزانه، مطالعه‌ی حدود 10 صفحه از آثار شهید بهشتی را در دستور کار خواهند داشت.
  • مباحثه گروهی
    طبق مقرری، لازم است هر گروه در هر هفته یک جلسه‌ی مباحثه (ترجیحا حضوری) داشته باشند. در ابتدای امر نیز یک گروه مجازی برای هر گروه توسط گرافکر ایجاد میگردد.
  • پشتیبانی محتوایی
    که به صورت بسته‌هایی ذیل هر کتاب در قالب‌های مختلف آماده و ارائه می‌گردد (نقشه ذهنی، خلاصه، یادداشت و مقاله، شرح، پرسش و پاسخ، سخنرانی‌های مرتبط، و...). به عنوان نمونه بخشی از محتوای آماده شده برای کتاب نقش آزادی در تربیت کودک را در این لینک ببینید.
  • جلسه با اساتید
    به ازای هر کتاب، جلسه یا جلساتی با اساتید و مسلطین به اندیشه‌های شهید بهشتی به صورت حضوری و مجازی (برای ثبت‌نام کنندگان طرح) خواهیم داشت. رویکرد ما در انتخاب اساتید و شیوه‌ی برگزاری، تضارب آرا و گفته شدن روایت‌های متفاوت از این اندیشه و نقادانه می‌باشد.
  • گروه پرسش و پاسخ و مباحثه‌ی مجازی (عمومی)
    در تلگرام و ایتا گروهی اختصاصی برای مباحثه در مورد آثار شهید بهشتی و مطالعه مقرری‌های دوره به آدرس @Beheshti_Gerafekr ایجاد شده است. فعال بودن این گروه‌ها به تلاش و پویایی خود اعضا بستگی دارد.
  • کارگروه‌ها و رویدادهای موضوعی
    در تلاش هستیم تا کارگروه‌های مسئله‌محور حول اساسی‌ترین موضوعات روز، متناسب با آثار شهید بهشتی ایجاد کنیم. تشکیل این کارگروه‌ها و برگزاری رویدادها، بستگی به ارزیابی روند پویایی دوره توسط اعضا، دارد.

    راهبری فردی

    برای هر ثبت‌نام کننده در دوره، یک نفر پشتیبان در نظر گرفته شده است که در طول طرح به صورت نظام‌مند و مستمر در ارتباط خواهند بود.

    راهبری گروهی

    در این دوره سعی داریم ضمن کمک به تشکیل هسته‌های اندیشه‌پایه در هر شهر و شبکه‌سازی این گروه‌ها، امتدادهای عملی و اجتماعی این اندیشه تبیین و زمینه‌های رشد و فعال شدن ایشان نیز فراهم شود. این گروه‌ها براساس ترکیب مولفه‌های منطقه جغرافیایی، توانمندی افراد، صنف (معلمان، مدیران، یا...)، مسئله‌ی مشترک، یا... تشکیل خواهند شد.

    به منظور انسجام و هویت‌یابی، گروه می‌تواند در زمینه‌هایی فعال باشد (مباحثه درون گروهی، عهده‌داری، رسانه، تولید محصول، اقدام میدانی، و...). ما نیز در نظر داریم در صورت امکان پشتیبانی‌ها و حمایت‌هایی برای این انسجام انجام دهیم. از اختصاص راهبر (مِنتور یا مربی) گرفته تا آموزش و یا پشتیبانی امکاناتی و زیرساختی و... (مختص گروه‌های فعال) که شرایط آن پس از ارزیابی فعالیت گروه‌ها خدمتشان ارائه خواهد شد.

    راهبری تولید محصول

    لازم است هر گروه به ازای هر کتاب، یک محصول (نشریه، پادکست، یا...) تولید کند. برای هر گروهِ فعال، یک فرد متخصص در تولید محصول به عنوان مشاور و راهبر اختصاص داده خواهد شد که به صورت دوره‌ای جلساتی را به منظور هدایت و راهبری در تولید محصول گروه داشته باشند.

    رسانه

  • سایت Gerafekr.ir
    در سایت گرافکر، یک صفحه اختصاصی و مرجع برای شهید بهشتی تنظیم شده (و در حال تکمیل) است که مرجعی جامع برای آثار، اندیشه‌ها و شخصیت ایشان خواهد بود.
  • اینستاگرام و توئیتر و...
    منتخب کل محتواهای تولید شده در خصوص شهید بهشتی در فضای مجازی، در پیج @Beheshti_Gerafekr ارائه خواهد شد. ایده‌ی خاص دیگری نیز در دستور کار است که به محض مهیا شدن شرایط، عرضه می‌شود و با بهشتیِ جدیدی مواجه خواهید شد.

    سایر ویژگی‌های طرح

    انتخاب برگزیدگان بعنوان اساتید آینده
    بکارگیری شغلی برگزیدگان
    ارائه گواهینامه
    تخفیف برای خرید و ارسال آثار
    آموزش‌های تولید محتوا
    زمینه‌سازی آموزش‌ فنی تولید محصول
    آموزش کنشگری مساله‌محور
    مجازی + حضوری
    استخراج نمایه موضوعی آثار
    ایجاد گراف فعالین
    رویدادهای موضوعی و اردویی
    شتاب‌دهندگی طرح‌های مخاطبین

    فصل اول طرح: آزادی و حق‌طلبی

    کتاب‌های فصل اول

    از شهید بهشتی تاکنون حدود ۴۰ کتاب چاپ شده است که ما آن‌ها را برای مطالعه در 10 فصل سه ماهه دسته‌بندی کرده‌ایم:

    کتاب‌های فصل اول به شرح زیر است: کتاب های طرح بهشتی

    زمان شروع ثبت نام فصل اول

    ثبت نام از ۶ مرداد ماه آغاز خواهد شد و تا ۱۷ مرداد (مصادف با عاشورای حسینی) ادامه خواهد داشت.

    هزینه شرکت در فصل اول

    هزینه ثبت نام طرح مطالعاتی-شبکه‌سازی شهید بهشتی، ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است ولی در صورت انجام اقداماتی ساده توسط هر ثبت‌نام کننده می‌تواند تا رایگان شدن پیش برود. شما در ابتدا مبلغ دوره را بصورت کامل پرداخت می‌نمایید و براساس میزان فعالیتی که دارید، مبلغ به شما بازپرداخت می‌گردد.

    هزینه دوره را می‌توانید از طریق این لینک پرداخت کنید. (اسکرین شات از فیش پرداختی فراموش نشود)

    مصادیق ممکن برای تخفیف‌دهی در هزینه دوره یا خرید کتاب به شرح زیر است:

  • ۱۰۰ نفر اول
  • 10 تا 15 درصد تخفیف برای هزینه ثبت نام 100 نفر اول
  • 10درصد تخفیف در کتاب، برای 50 نفر اولی که کتاب را میخواهند. (یا ارسال رایگان کتاب.)
  • ثبت نام گروهی و خانوادگی
  • گروه 3 نفره: 30 درصد برای هر فرد
  • گروه 5 نفره: 40 درصد برای هر فرد
  • گروه 7 نفره: 60 درصد برای هر فرد
  • خانوادگی: 50 درصد برای هر فرد
  • معرفی نفر برای ثبت نام (بدون گروه شدن)
  • به ازای معرفی هر فرد که ثبت نام هم بکند، 7 درصد
  • ثبت‌نام با کد معرف
    کد معرف را در فرم ثبت‌نام وارد کنید تا ۱۵ درصد تخفیف به شما تعلق گیرد
  • تولید محتوا
  • یادداشت، نقد، مقاله
  • نقشه ذهنی و نمودار درختی
  • خلاصه نویسی یا خلاصه برداری
  • کتاب صوتی (خوانش کتاب)
  • معرفی کتاب
  • کلیپ تصویری (انواع مختلف)
  • پادکست
  • فعال بودن در گروه
  • نوشته یا کار تطبیقی
  • استفاده از نرم افزارهای ارائه‌ای (پاورپونت، پرزی، ویزیو، و..)
  • متناسب سازی محتوا برای نوجوانان یا کودکان
  • معرفی و تحلیل فیلم، پویانمایی، داستان و..
  • ارائه چکیده یا تدریس کتاب یا نقد و بررسی و..(تصویری)
  • ذکر (تاریخ شفاهی، خاطرات بزرگترها، معرفی کسانی که به این متفکر تسلط دارند، عکس، و..)
  • و..
  • تبصره: انجام هر کدام از این موارد را با پشتیبان که با شما تماس می‌گیرد هماهنگ نمایید.
  • ترویجگری و تبلیغ دوره
  • چاپ و نصب پوستر دوره در مکان های متناسب (مساجد، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها، کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها، و..: 15 درصد
  • انتشار پوستر در فضای مجازی (خصوصی و عمومی): 20 درصد
  • تگ کردن دوستان علاقه‌مند ذیل پست پوستر دوره: تگ کردن هر 4 نفر، 10درصد (تا سقف 25 درصد)
  • شرکت در دوره های قبلی مجموعه
  • به ازای هر دوره‌ی شرکت کرده 10 درصد تخفیف (دوره مطالعاتی استاد صفایی و امام موسی صدر، دوره مشاهداتی (فیلم)، دوره داستان‌نویسی بزرگسال، دوره کتابنوش نوجوان (بررسی کتب نوجوان)، دوره‌ی جور دیگر باید دید (فیلم)، و...)
  • تخفیف برای دانش آموزان
  • 25 درصد تخفیف برای دانش¬آموزان
  • ثبت‌نام

    ثبت‌نام فصل نخست طرح حدیث مستور از ۶ مرداد ۱۴۰۱ شروع خواهد شد. لطفا برای ثبت‌ نام فرم زیر را پر کنید:

    پرسش و پاسخ از آثار و اندیشه

    سوال 268 چگونه میتوان غرور را زیر پا گذاشت و به رفعت رسید؟ (3 پاسخ)
    سوال 267 طبق کتاب روش نقد، نظر استاد در مورد نظریه تکامل داروین چیست؟ (1 پاسخ)
    سوال 266 فرق بین حسنات با صالحات چیست؟ (2 پاسخ)
    سوال 265 تفکیک بین عرفان اسلامی با عرفان مسلمین به چه معناست؟ (5 پاسخ)